diy صوتی

DIY Audio

تحلیل یک سیستم DIY

تحلیل یک سیستم  DIY

 

سلام به دوستان علاقه مند به صدا و موسیقی .

 لطفابرای ظاهر شدن تمام عکسها کمی صبر کنید  اگر باز نشد یکی یکی روی محل عکس ها بروید و  کلیک راست کنید و  Show picture را بزنید .

متنی که پیش روی شما قرار دارد  توصیف و تحلیل یک سیستم صوتی بر اساس   DIY  است که هم بلندگو  دست ساز است هم امپی فایر .  اما از آن دست ساز هایي درست و حسابی . یه جور  ادای حق مطلب DIY   در این  پروژه به چشم میخورد.

قبل از شروع بحث و اینکه کجا رفتیم و چه چیز شنیده ایم , نیاز است مطالبی در مورد  تحلیل و گزارش بنویسم .

هر انسانی در مورد هر موضوعی  یک برداشت منحصر به فرد دارد (abstract )   که از دیدگاه شخصی به یک موضوع نگاه میکند و مطالبی بیان میکند .  برداشت های افراد مختلف از یک موضوع الزاما"  نقیض یکدیگر نیست و الزاما" تائید کننده یک دیگر هم نمی باشد . اما  مجموع این نظر ها و برداشت ها می تواند توصیف دقیق تری از یک اتفاق بوجود آورد . تصور کنید به یک مجسمه از جهات مختلفی نگاه شود , یکی جلوی مجسمه را میبیند و یکی عقب آنرا ... در کنار هم این نظرات تکمیل میشود  و من خودم شخصا" معتقدم برای یک تحلیل منطقی و  نزدیک تر به واقعیت باید چندین برداشت از یک موضوع در قالب یک متن یا گزارش بیان شود , تا خواننده بتواند بهتر موضوع را درک کند .

در ادامه سعی دارم برداشت خودم و دوستانی را كه همراه من بودند  را بیان کنم , در مورد یک DIY   استثنایی .

30 بهمن 88  من - سینا مباشرفر - به همراه آقای  مهرداد سیروسی و آقای هومن  به سمت  منزل آقای آرش سماوات حرکت کردیم  تا  شنیدنی ها  را بشنویم .

معرفی کوتاهی میکنم : آقای سیروسی را دوستان تقریبا می شناسند. حتما"  بحث ساخت امپلی فایر  لامپی با 211  برای بلندگوهای منگر 109 ایشان را به خاطر دارید,  ایشان یک دوستدار صدا هستند و مجموعه ای از دستگاه های حرفه ای را در اختیار دارند و تجربیاتشان هم کم نیست . اقاي سيروسي خودشان منگر 109 دارند و با آن موسیقی گوش میکنند .

آقای هومن را که بهتر از من می شناسید ایشان بانی این وبلاگ هستند و تا امروز نزدیک 950 یادداشت درباره ساخت DIY  لامپی نوشتند . دستگاه های DIY   لامپی که امروز تست شد و شرح خواهم داد از ساخته های ایشان است .

و آقای آرش سماوات که ميزبان بودند , سازنده یک جفت بلندگوی DIY  هستند با درایورهای MSW و ووفر های 10 اینچ از کمپانی منگر . بلندگوی ایشان مورد تائید فنی کمپانی منگر قرار گرفته با دقتی خاص ظرف مدت 4 ماه ساخته شده با نظارت و همراهی تیم فنی استودیو آوین آوا . قبلا یک یادداشت در مورد بلندگوی ساخته شده ایشان در این وبلاگ و همین طور سایت آوین آوا به همراه عکس آورده شده . در این یادداشت از درج عکس از بلندگوی ساخته شده خود داری میشود تا نهایتا"  تصاویر نهایی این دست ساز  توسط سازنده  در اختیارمان قرار گیرد.

 قبل از شروع گزارش از آقای سماوات بسیار سپاسگزاریم به جهت برخورد دوستانه و پذیرایی گرم ایشان که فرصتی استثنايي  بود برای تست ساخته های DIY  در کنار همدیگر .

در این تحلیل , گزارشی است از این بلندگوی دست ساز و  امپلی فایر دست ساز 211 و PreAmp دست ساز و همینطور امپلی فایر های شنلینگ A500 و  امپلی فایر لامپی Raysonic  مدل   SE-30A به همراه CD-Player raysonic مدل Cd 168. البته بیشتر تمرکزمان را روی دست سازها قرار خواهیم داد.

در ورود به سالن محل استقرار سیستم صوتی, چیزی که خود نمایی میکرد فضای آکوستیک شده سالن با پنل های چوبی ساخته خودشان بود که نشان از توجه آقای سماوات به همه موارد  برای گرفتن صدایی خوب است.

بلندگوی دست ساز آقای سماوات از نظر زیبایی ظاهری خیره کننده بود . در نگاه اول دو طراحی را یاد آور می شد . ظرافت ساخته های Bang & olufsen و همین طور شباهت به Avantguard acoustics  مدل TRIO Classico . اما زیبا تر. دقت و ظرافتی بی نظیر در ساخت این DIY به کار گرفته شده که شاید باور دست ساز بودنش را بسیار سخت میکند. هر بلندگو از دوقسمت تشکیل شده  که از همدیگر مجزا هستند , قسمت پایین یک کره بزرگ که ووفر روی آن قرار میگیرد  و قسمت بالای بلندگو, کره ای کوچکتر سوار بر میله هایی خم شده و توپر برای درایور MSW .

سطح  MSW و سطح ووفر کاملا روی یک صفحه قرار میگیردند و موازی هم هستند یعنی اگر یک صفحه مسطح بزرگ را جلوی بلندگو قرار دهید , سطح  ووفر و MSW  کاملا به آن صفحه میچسبد و این نشان از دقت کار دارد .

زیر این بلندگو  یک سنگ بریده شده دایره ای شکل به ضخامت 4 سانت قرار گرفته که کرهء ووفر و msw  توسط پایه هایی روی این سنگ مدور قرار میگیرند . این سنگ از انتقال لرزش مکانیکی بلندگو به محیط اطراف تا حد بسیار زیادی جلوگیری میکند . تا جایی که , وقتی امپلی فایر های لامپی را روی زمین گداشته بودیم برای دمو گرفتن , هیچ اثری از مایکروفونیک در صدای DIY  لامپی دیده نمیشد . اما  DIY ایشان به همین جا ختم نمیشد ,  آقای سماوات دو Box چوبی بزرگ ظراحی کرده اند که زیر امپلی فایر و CD-player ایشان قرار میگیرد. در نگاه اول فکر میکنیم که فقط یک جعبه چوبی معمولی است . اما اینطور نیست !!

درون این جعبه با موادی مثل چوب و اسفنج و فوم و نمد به شکلی خاص و چند لایه ساخته شده , زیر این جعبه 3 عدد پایه  سوزنی فولادی ( خشکه ) قرار گرفته که اگر با اضلاعی این سوزن ها را به یکدیگر وصل کنیم زاویه بین اضلاع 60 درجه میشود یعنی مثلثی متساوی الاضلاع  . به دلیل این زاویه بندی و همچنین مواد استفاده شده , کنترل فوق العاده ای روی لرزش های محیطی دارد و اجازه انتقال آنها را به دستگاه های که رویشان قرار گرفته نمیدهد.

یک دست ساز اختصاصی هم برای درب cd-player ساختند که دو استوانه چوبی است برای جای درب cd-player .

درب این دستگاه کاملا برداشته می شود و همچنین روی سی دی  یک وزنه کوچک قرار می گیرد.

 

برگردیم به بلندگو .

کره های بلندگو از جنس رزین ساخته شده و در شرایطی خاص به حالت کره در آمده ( البته کرهء ناقص , اینطور که یک برش به لبه کره بدهیم و درایور ووفر یا  msw  را در مقطع ایجاد شده جا بزنیم. ) در ساخت بدنه کره ها از پشم سنگ  برای عایق صوتی سود برده شده  و نهایتا" روی  سطح کره با برش هایی از چرم ( طرح دار و مشبک ) پوشیده شده . این برش های چرم به همدیگر دوخته شده اند تا سطحی یک دست را ایجاد کند.

زیر کرهء بالایی یک مقطع مدور بریده شده  قرار دارد . برای اینکه بهتر تصور کنید , یک دانه عدس را در ذهنتان بزرگ کنید  حالا کمی عقب تر از وسط این دانه را با یک چاقو ( همانطوری که خوش نویس ها نوک قلم را می تراشند ) بتراشید . شکل حاصل را تصور کنید . حالا  کرهء کوچک بالایی را درون این  مقطع بگذارید.

شاید بپرسید دلیل این همه زحمت برای ایجاد این مقطع چیست !؟

برای این است که Cross Over بلندگو درون آن قرار بگیرد و درون کره ها نرود .

دلیل این کار , حفظ کامل فضای کروی پشت درایور هاست , نتیجه این کار خروجی بهتر صدای بلندگوها می باشد . و نکته جالب تر اینکه  بلندگو ها Damper ندارند ( همان اگزوز خروجی هوا که پشت کابینت قرار میگیرد ) . دلیل  آقای سماوات  برای این نکته , آرامش داشتن ووفر و ایجاد صدای اصولی در فرکانس های پایین است . ایشان عقیده دارند وجود  Damper در بلندگو باعث لرزش و حرکت زیاد ووفر میشود که باعث بهم ریختگی صدای این یونیت خواهد شد. نکته دیگری هم که من به آن اشاره کردم و دوستان نیز تایید کردند , این است که Damper به نوعی خودش مثل یک درایور  , صدا تولید میکند و تا حدی نقش یک یونیت را در بلندگو دارد و گاهی میتواند صدا  را خراب کند .

دلیل این توضیحات مفصل از بلندگو این بود که فعلا عکس های نهایی نمایش داده نخواهد شد تا در فرصتی مناسب این پروژه DIY  رونمایی شود.

 

برویم سراغ آنچیز که شنیدیم.

Setup اولی که از آن صدا شنیدیم به شرح زیر بود :

امپلی فایر Shanling A500

سی دی پلیر  Raysonic  CD 168

بلندگوهای  DIY آقای سماوات.

RGC 24  از acoustic-revive که یک  ground مجازی است و کمک به ایجاد کیفیت بهتری از صدا میکند .

 

A500 و  Raysonic  روی  جعبه های چوبی قرار داشتند.

A500  بزرگ و خوش ترکیب است . بدنه فلزی و طراحی زیبا.  ترانزیستوری است و در کلاس A  دو کانال 20 وات خروجی می دهد . ( در کلاس AB بالای 20 وات خروجی دارد ) يك محصول چشمگير ....

A500 در کلاس A با Raysonic  , صدایی پر حجم و پر انرژی دارد . در این ست بلندگو در کنار امپلی فایر خود نمایی میکرد.

وقتی به صدای گیتار  jordi bonell گوش میدادم  همه صداها سر جای خودشان بودند و صدای های مختلف وقتی انرژی بالا میگرفتند  هرگز بهم نمی ریختند و خراب نمیشدند. هر گاه نوازنده مکث میکرد صدای لرزش سیم گیتار به آرامی محو میشد و این خیلی طبیعی بود . فرکانس پایین خیلی دلنشین بود و اثری از لرزش اضافی دیده نمیشد . تصور کنید وقتی صدای آواز  مصطفی محمودی را در آلبوم آلبا از گروه نور می شنویدیم  , لحظاتی که صدای او اوج میگرفت , به هیچ وجه گوش هیچکدام از ما  اذیت نمی شد و صدای زیاد دستگاه , آزار دهنده نبود بلکه دلنشین بود . صدای او  Midrange به بالا هست  و این نشان از  Ok بودن  Midrange  این بلندگو در کنار A500 و ray sonic می باشد . 

در موسیقی متن فیلم گلادیاتور   قطعه the wheat  و the battle    فرکانس پایینی زیبا  و کاملا کنترل شده ارایه میکرد .

انگار که طبل را جلویمان می زدند .

لحظاتی که در موسیقی , شوک یا ضربه ای وجود داشت , صدا کامل و راحت شنیده میشد  ووفر و msw  در این لحظات به راحتی سهم خودشان را از صدا پخش میکردند  و در تمام طول تست هیچکدام از ما  , به هم خوردگی در صدا احساس نکردیم . صدا یکپارچه و بالانس بود.

سراغ  قطعه بید مجنون  از احمد پژمان رفتیم , صدای کمانچه بی کم و کاست پخش میشد . میدرنج و فرکانس های بالا و پایین  از هم دیگر سبقت نمیگرفتند .. همه صداها در پخش شدن سهم خودشان را داشتند و هیچکدام تحت تاثیر دیگری قرار نگرفت .

در یک قطعه دیگر  که صدای بامبو پخش میشد , صدا کاملا طبیعی بود و انگار در سالن نواخته میشد , چوبی بودن ساز را از صدایش میشد حس کرد . 

قطعه ای از سی دی تست منگر که در آن گیتار نواخته شد را هم شنیدیم , خوب بود , اما  گیتار jordi bonell  بیشتر تحت تاثیرمان قرار داد .

چند جا وقتی صدا های مختلف , اوج میگرفت  منتظر بودم صدا  گوش آزار شود ( Forward)   اما این اتفاق در بلندگوی DIY  آقای سماوات نمی افتاد .

ایشان از من خواستند که کمی عقب تر بیایم و ایستاده گوش کنم .  راست میگفتند , دیگر بلندگو را حس نمیکردید اینگار صدا در صفحه ای گسترده تر فاصله بین دو بلندگو پخش میشد . بعضی صداها را  مثلا از راست بلندگوی سمت راستی یا از چپ بلندگوی سمت چپی میشنویدم .  آقای اسماعیل زاده هم تا اینجا از صدا راضی بودند .

بالاخره دست از سر A500 برداشتیم و رفتیم سراغ امپلی فایر لامپی Raysonic  مدل   SE-30A با همان سی دی پلیر. این امپلی فایر  2 کانال 18 واتی خروجی میداد

 کمی  صبر کردیم امپ گرم شود . لامپ از همان کارخانه  متفاوت  بود . همان قطعات تکرار شد

صدا تغييراتي داشت . . جزییات بیشتر شد و یکپارچگی فرکانس های بالا و پایین به وضوح حس میشد ! یعنی که همه صدا ها بدون هیچ اغراق پخش میشد . حس میکردیم صدا را کامل میشنویم .  بلندگوی DIY    دیگر در مرکز توجه نبود , کارش را انجام میداد  , خیلی خوب و گاهی حتی دیگر نگاهش هم نمیکردیم .

اما معجزه زمانی اتفاق افتاد که آقای هومن   Pre لامپی با باطری را بین سورس و امپلی فایر قرار داد .

دقیقا" قبل این کار داشتیم همان قطعه سحر از گروه نور با صدای مصطفی محمودی را می شنویدیم .

وقتی Pre  نصب شد و همان ترک را دوباره زدیم و صدا گرفتیم  . دسته جمعی شک کردیم که آیا این همان قطعه است ؟! آقای سماوات پرسید این همان قطعه هست ؟! . من اول گفتم نه !

فکر می کردم اشتباهی یک قطعه دیگر را زدم ! بعد دوباره به کتابچه سی دی مراجعه کردم  دیدم همان شماره قطعه سحر را وارد کرده ام .

صدا جان گرفت ,  صدا بعد گرفت و جلو آمد , میدرنج عالی بود وقتی ووفر کار میکرد , نگاهمان به سمت ووفر جلب نمیشد  چون صدا کاملا 3 بعدی در محیط شنیده میشد .

در لحظاتی که موسیقی تمام میشد , سکوت محض بوجود می آمد . هیچ نویزی در کار نبود .اين اثر اضافه شدن يك پري است .این را هم یادم رفت بگویم که اقای سماوات  چاه زمین دارند و آنرا با زغال و نمک پر کرده اند . یعنی صفر مطلق به همراه عدم وجود بار الکتریکی مزاحم .

Pre لامپی با باطری را برداشتیم , و یک pre  لامپی بدون باطری زدیم . قبل این کار داشتیم یک قطعه از دیانا کرال می شنویدیم ( در آن جمع همه دیانا کرال را دوست داشتند )  وقتی pre دوم نصب شد ( با لامپ هایی که خیلی قدیمی و کم یاب اند و درون آن یک بخش فلزی قرار داشت  . آقای هومن  در مورد آن  خواهند نوشت)  اجرای مجدد صدای دیانا , آنقدر مرا متعجب کرد که آقای  هومن  گفتند: چهرهء متعجب تو موقع پخش  دیدنی بود .

حقیقتا" همگی داشتیم لذت میبردیم .

تنها ایرادی که پیش آمد  , ابتدا که Pre نصب شد , صدا کمی لرزش گرفت و من و اقای سماوات که دورتر نشسته بودیم سریع متوجه شدیم  به خاطر بالانس نبودن Gain  پری  و  Raysonic  بود  اما آقای سیروسی و آقا هومن  gain  را بالانس کردند ,  و مشکل بر طرف شد .

 

امــــا تست 211 ... !

آقای  سیروسی و آقاهومن بالاخره  211 ها را نصب کردند . با همان پری لامپی ( بدون باطری )

ابتدا  صدا خیلی خیلی معمولی بود , راستش من خیلی توی ذوقم خورد !

* به خودکاری که برای مقایسه سایز گرفتم دقت کنید *

آن همه تعریف شنیده بودم از 211 .......  دلیل این صدای معمولی چه میتوانست باشد ؟!

واضح است , گرم نشدن  امپلی فایر  !!

15-20 دقیقه طول کشید تا لامپ های 211 گرم شوند .

بازی داشت شروع میشد .

211 یک اعجوبه است در امپ لامپی .

همه چیز دارد : درایو عالی و پر حجم , یکپارچگی صدا , صدایی باز و بدون محدودیت و نهایتا"  بعد سازی کامل از صدا تا حدی که فکر میکردیم دیانا کرال داره وسط سالن برای ما میخونه  و همهء ما از این موضوع خوشحال بودیم ( با دیانا یک قدم فاصله داشتیم   )

نظر آقای  سماوات این بود که برای بالا بردن سرعت  باید 211 را پارالل کرد .  در همین مسیر هم یک تست انجام دادیم .  یک سی .دی از Tiesto  که سبک ترانس کار میکند گذاشتند  ,  بعد همین سی دی را با A500 گذاشتند.

سرعت A500 بسیار بالا بود و راحت این سی.دی اجرا میشد .

وقتی دیانا کرال میخواست شروع به خواندن کند , صدای باز شدن لبها را در موسیقی با 211 میشنویدیم . امپ 211 صدا را با تمام جزییات پخش میکرد و در این بین صدای اصولی بلندگوی DIY آقای سماوات آنقدر موثر بود که آقای سیروسی گفتند : " من خودم 109 منگر را دارم , اما صدای بلندگوی ساخته آقای سماوات از بلندگوی من بسیار بهتر است " لازم به ذکر است که 211 قبلا" با 109 آقای سیروسی تست شده بود و ایشان صدای این امپ را میشناسند.

211  کاملا به صدا بعد میدهد , صدا جلو می آید ,  Stage موسیقی را کاملا با آن حس میکنید. میتوانید سازها را تصور کنید.

وقتی 211 را با DIY آقای سماوات شنیدیم  انگار  یک پروژکتور وسط گروه ارکستر روشن شد و میتوانستیم همه ساز ها را ببینیم و حس کنیم .

مجموعا  سیستمی که شنیدیم عالی بود , همه دستگاه ها  کنار هم خوب کار میکردند که صدای خروجی خوب بود , در غیر اینصورت نمیشد صدا گرفت .

بلندگوی اقای سماوات عالی بود و 211 هم خیلی خوب از پس آن بر آمد . آقای سیروسی اظهار می کردند   که من اصلا فکر نمیکردم 211 بتواند از این بلندگو صدا در بیاورد  اما نتیجه چیز دیگری شد . درایو صدا با 211 در این بلندگو چشمگیر  بود هیچ چیزی تحت عنوان عقب ماندن در کار نبود , اما در مجموع کسانی که ترانزیستور و خصوصیاتشان را دوست دارند A500  می تواند برایشان يك انتخاب  خوب باشد  . 

و کسانی که لامپ را ترجیح می دهند    باید بدانند 211 حرف زیادی برای گفتن دارد . 211 میتواند جزیات را خوب اجرا کند . با توجه به سریع بودن msw باز هم نتیجه عالی بود.

سی دی پلیر لامپی raysonic  هم   سهم به سزایی در ایجاد یک صدای کامل داشت.

تنها باید به نکته بالانس کردن gain  ها دقت  کرد وگرنه صدا خراب  میشود.

در بلندگو هیچ ایرادی وجود نداشت و یا حد اقل در برداشت ما کشف نشد  . شکل کروی آن تاثیر خوبی در ارایه صدا داشت .

امپلی فایر ها را هم که توصیف کردم.

در ضمن آقای سماوات خیلی تاکید به استفاده از کابل های های اند  داشتند در ساخت امپ و همینطور ساخت Box  مناسب برای امپلی فایر ها

آقا هومن و آقای سیروسی هم به فکر ساخت ترانس از جنس نقره افتاده اند .

این تست یک DIY گران بود . اما اگر قرار بود همه دستگاه ها از Brand خریداری شود  قیمت چندین برابر میشد !

مرسی که این مطلب را خواندید . نظر فراموش نشود . عیب و نقص های نوشته من را هم بگویید.

این اولین تحلیلی بود که نوشتم.

نویسنده :  سینا مباشرفر

 

+ نوشته شده در  شنبه یکم اسفند 1388ساعت 2:49  توسط هومن  |